Emmelie Binett

horse

Kategori: Mitt liv

Tänkte slänga ihop ett inlägg med hästar jag ridit genom åren! 
Lets go!

Jag red på ridskola som liten sen slutade jag där och hade ett litet uppehåll. 
Sen började jag rida:

Ego
Som står/stod vet inte om han står kvar i Kikstorp i Hakarp!
Vi hade jätte roligt tillsammans, kanske ett halv år ? kommer inte ihåg
Kommer inte ihåg varför jag slutade rida honom eller om det blir tjafs om att jag red han för hårt eller nått ?
kommer faktiskt inte ihåg, detta var iallfall 2006 nångong om inte tidigare ! 
Efter det....


Red jag Borka!
Detta varade dock bara 2 månader..
Även Borka stod i Kikstorp i Hakarp.
Borka kastade av mig gång efter gång och jag klarae inte av att rida denna ponnie. 
Några månader såldes hon.
Sedan red jag......


På en liten gård.
Gården ligger mellan lekeryd och svarttorp.
Detta var nog det mysigaste stället jag vart på, saknar faktiskt det ännu idag.
Jag hade tillgång till 4 hästar(travare) som jag fick rida hur mke jag vill.
Jag vill köra en shettis, och gosa med islandsföl (bilden)
På gården fanns också grisar, får, get, höns, påfåglar, katter och hundar!
Jag trivdes så fruktansvärt bra här.
Vi hade otroligt roligt tillsammans, men en dag var det dax att flytta för dom :(
Det kändes så bra när man fick göra vad man vill inprencip.
Jag fick gosa med fåren, rida, gå ut med vovvarna, gosa med grisarna osv.
Men allting har ett slut.. 
Men jag är glad över att jag fick vara denna tiden här iallfall, ca 1-2 år ! 
Lägger in bilder på alla hästar.


Detta var Pammi. 
Det var henne jag blev till en början medryttare till.
Hon var världens genom snällaste häst kan jag lova.
Hon var ganska gammal, och smal i kroppen.
Vårt mål var att få ut henne på motion och få upp henne i hullet.
Hon blev sparkad av Ceasar en dag och blev sjuk under en lång tid.
Hon kom aldrig riktigt upp på fötterna igen.
Efter att dom flyttat dog Pammi.
Fina pålle, min lilla stjärna var det.


Detta är Elfi.
Elfi var stark stor och HET.
Alla hästar var ju Fd travare så när man väl kom upp i trav så gick det FORT kan jag säga.
Det var Elfi jag red på mestandels när Pammi var sjuk, så småning om blev Elfi och Baby dräktiga.
De fick små föl på det nya stället, så sjukt gulligt.
Det var med Elfi jag hoppade för första ggn i mitt liv, och det var väl ca 1 m, faktiskt !! 
lilla pluttan


Detta är Baby.
Hon är världens sötaste pålle.
Så litet och gulligt ansikte.
Baby hade aldrig gått trav tror jag, så hon galopperade faktiskt väldigt lätt!
Jag vet att hon nu mera är western tränad om jag inte mins helt fel.
På den undre bilden höll vi på att få henne gå över presening. 
På baby galopperade jag över sommarängar i t-shirt och kortbyxor, i grimma och grimskaft. BOKSTAVLIGEN.
Jag skulle helt klart vilja rida denna häst idag!
Tror hon såldes för nått årsen.
söt pluti


Ceasar
Största hästen i stallet.
Ceasar användes som traktor i stallet och var genomsnäll fast med hyss.
Han visste hur han skulle komma ut ur hagen osv.
Han var snäll mot mig men inte mot ägarna. (han visste att han skulle få arbeta när ägarna tog in honom)
Vi hade roligt tillsammans.
Jag tog ofta in honom och borstade osv.
Maffig och fin.
Även Ceasar har gått bort.


Detta är Toy.
En liten shettis som älskade att bli körd!
Jag och Josefine hade ofta med oss matsäck och körde en sväng med Toy sen stannade och åt. hihi
Vi hade så sjuuuukt roligt tillsammans, hela sommaren.
Vi badade även med hästarna.
Fina Toy som också reds utav Jossan.
Han finns kvar hos ägarna fortf.

Sedan red jag Madame ibland men henne hittade jag ingen bild på, också en travare lite fux färgad.
Jag saknar detta stall för här fanns det inte så mycket regler eller "du måste".
Här fick vi lära oss utav oss själva och pröva gränser, här stod inte ägare och påpekade minsta lilla fel.
Nu ska varenda 8åring rida felfritt känns det som.
Alla tycker olika, men jag saknar fina lilla Ängsdahl.


Sen red jag Fobban
En vit liten arabponnie
Fobban stod då i Kikstorp i Hakarp.
Hon var under tiden jag red henne ganska smal för hon hade mask om jag minns rätt.
Så det blev mestandels motionsridning, bara skritta osv.
Henne red jag inte så ofta bara när hennes fodervärd behövde hjälp dvs ca 1 dag i veckan!
Fick för frågningar att börja rida henne igen nyss men det kom annat imellan.
Fina ponniebus


Sen började jag rida Pommen.
Jag bara älskar denna ponnien.
Han är en sååån Emmelie häst!
Jag red honom till en början bara kanske 1 gång i månaden .
Sedan blev det mer ibland 3 gånger i veckan och ibland 1 gång i veckan och ibland mindre!
Vi hade otroligt roligt tillsammans.
Det var i slutet jag började lära mig hans knappar och jag själv kände att det började gå ritkigt bra.
Sedan blev det inte att jag red honom mer, varför vet jag faktiskt inte.
Jag saknar killen ibland.
Skulle vilja rida honom nån gång framöver igen.
Mer vi får se om det blir så, jag är iallfall sjukt glad över att jag fick hjälpa till med honom.
Det var här jag insåg att jag verkligen ville börja rida igen!


Sen nu senast så var det ju Gabbe jag red.
Han stod i Nässjö.
Denna hästen är den häst jag gillat mest utav alla jag ridit faktiskt.
Jag saknar honom grymt mycket även fast jag vet att han har det bra.
Han lärde mig grymt mycket samtidigt som vi hade det mysigt och roligt tillsammans.
Våra 6 månader har betytt sjukt mke för mig .
Jag fick helt enkelt låna en ängel för en stund.
Nu bor han numera i Skåne och jag hoppas han mår bra.
Han är VÄRLDENS snällaste häst.
Han skulle aldrig göra någon illa, ALDRIG.
Jag red Gabbe ca 3 dagar i veckan.
Han vara bara 7 år och ändå ett hjärta utav guld.
Min fina prins<3 

Detta är nog alla hästar jag hjälpt till med / haft som medryttarhästar.
Jag har vart "hästlös" i snart en vecka..
Dock så har jag inte kunnat rida ordentligt på typ 2 månader för gabbe blev halt innan han åkte.


Vi får se hur detta kapitlet går vidare, förmodligen ska jag försöka hitta en ny vän.
Mer om det senare

Kommentarer


Kommentera inlägget här: